Marije Thepass is gediplomeerd coach, en helpt kinderen én volwassenen die tegen een bepaald probleem aanlopen. We stelden haar een paar vragen over haar werk.


Wie help je allemaal en waarmee?

‘Dat is heel breed. Ik help kinderen die op school op de een of andere manier vastlopen. Het maakt daarbij niet uit wat de oorzaak daarvan is. Die kan bijvoorbeeld sociaal-emotioneel zijn, of er is sprake van hooggevoeligheid of ADHD. Misschien heeft het probleem van het kind te maken met een aspect van de opvoeding door de ouders. In dat geval kan ik de ouders coachen, waarbij ze handvatten krijgen. Ik ben onder andere gespecialiseerd in het omgaan met rouw en verlies. Ook kan ik studenten en volwassenen begeleiden rond time-management, wanneer ze moeite hebben met plannen of zodanig veel stress ontwikkelen rond de studie of het werk dat een burn-out op de loer ligt. Dan kan ik helpen rond het maken van keuzes en het leren om ‘nee’ te zeggen wanneer een kritiek punt is bereikt. En ik help professionals op scholen en bedrijven om beter om te gaan met bijvoorbeeld een overlijden.’


Je hebt nog een specifieke doelgroep. Kun je daar wat meer over vertellen?

‘Ik help volwassenen en kinderen met stoelgangproblemen, zoals obstipatie. Dit soort problemen komen vaak voor, en als het gaat om kinderen, weten ouders vaak niet hoe ze hiermee kunnen omgaan. Bij mijn begeleiding maak ik gebruik van de methode SuperPoeper®, die bestaat uit een leerboek en en app. Ik kwam deze methode tegen toen ik zocht naar aanvullende opleidingen na mijn opleiding tot kindercoach om mijn kennis mee uit te breiden, en vond het onderwerp heel interessant. Daarom ben ik zelf de opleiding tot SuperPoeper®coach gaan volgen.’


Hoe ziet je aanpak eruit als iemand contact met je opneemt?

‘Eerst gaan we de hulpvraag duidelijk formuleren, zodat ik weet waar ik allemaal rekening mee moet houden. Vervolgens gaan we aan de slag. Dat doe ik bij voorkeur op de plek waar de hulpvraag of het probleem zich voordoet, dus bijvoorbeeld op school of op het werk. Ik begeleid gedurende een bepaalde periode. De duur ervan hangt af van de hulpvraag, maar ik streef ernaar om het traject zo kort mogelijk te houden. Ik vind het mooi om te zien als iemand echt geholpen is met mijn begeleiding en bijvoorbeeld weer met plezier naar school of het werk gaat. Het maakt niet uit wat het probleem is; we komen er samen wel uit!’